آخرین مطالب
گلواژه های وحی

گلواژه های وحی

 

گلواژه های وحی نامی آشنا برای قرآن دوستان علاقمند به ترجمه و مفاهیم است و در آغاز نهمین سال حیات خود ، در چاپ پنجم با کوله باری از تجربیات اجرائی و آموزشی ، ویراستاری، اصلاح و تکمیل ، درس بندی ، همراه با تست و تمرین و پژوهش در یک ساختار جدید در سه جلد (هر ده جزء یک جلد) به صورت ۱۵۲ درس عرضه می گردد.

 

(ویژگی های طرح گلواژه های وحی)

ویژگی اول: جامعیت

گلواژه های وحی طرح جامع و شامل کل سوره ها و آیا ت قرآن مجید است . روند آموزشی بر مبنای چینش الهی سوره ها یعنی از سوره مبارکه حمد تا سوره مبارکه ناس می باشد. در دوره های مقطعی یا کوتاه مدت می توان به صورت انتخابی، هر جزء یا سوره را آموزش داد.برای مبتدیان پیشنهاد می گردد، ابتدا سوره مبارکه حمد و جزء سی ام را تدریس و سپس در ادامه به سوره مبارکه بقره پرداخته شود.

 

ویژگی دوم: فرهنگ سازی قرآن و عترت

(گلواژه های وحی) اعتصام به حبل متین الهی یعنی قرآن و اهل بیت می باشد.آغاز آموزش با رمز مقدس یا زهرا (سلام الله علیها) است و در تمام طول آموزش توسل به اهل بیت توصیه شده است.شروع هر کلاس با دعای فرج امام زمان.می باشد و در آغاز هر درس در فضایی صمیمی و محبت آمیز اهمیت قرآن و توجه به آن در جملاتی هر چند کوتاه برای ایجاد انگیزه و اشتیاق و تشویق به ادامه حرکت و تلاش قید گردیده است.

 

ویژگی سوم:فراگیر فعال و پیش مطالعه

بر اساس جدیدترین متد ها و یافته های علمی روز، فعال و پویا بودن فراگیر در روند آموزش و موفقیت در آن تاثیر جدی دارد.در طرح گلواژه های وحی ، خود باوری و حس اعتماد به نفس در فراگیر تقویت می شود.چه او خود در اولین قدم با پیش مطالعه به ترجمه واژه به واژه آیات می پردازد و در مراحل پیشرفته تر، افراد کلاس به صورت داوطلب می توانند توضیح آیات را نیز بر عهده بگیرند.بدین ترتیب زمینه رقابت سالم، تحرک ، نشاط در کلاس به وجود می آید و مربی تنها سخنگوی کلاس نیست.

 

ویژگی چهارم : ترجمه روان الفاظ و عبارات کل قرآن مجید

کلام الهی به زبان عربی است و این زبان از گستردگی خاصی برخوردار است.در مواردی معادل یابی دقیق فارسی برای واژه ها غیر ممکن و گاه بسیار دشوار است.

در گلواژه های وحی با مراجعه به منابع و ترجمه های متعدد تلاش شده تا ترجمه ای روان و ساده ارائه گردد .در صورت وجود معانی متعدد و تشابه در لفظ یا واژه های متضاد و برای جلوگیری از اشتباه، موضوع در تست ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

ویژگی پنجم:آشنایی اجمالی با تفسیر آیات

فراگیران گلواژه های وحی علاوه بر ترجمه ، تفسیر و توضیح مختصر و اجمالی آیات را نیز فرا می گیرند.تجربه تدریس چندین دوره ای کل قرآن مجید نشان می دهد که در مواردی ترجمه به تنهایی گویای کامل موضوع آیه نیست و برای روشن شدن مطلب ، گاه شأن نزول و گاه بعضی روایات معصومین راه گشاست.به این منظور فراگیران این طرح با تفسیر آیات بر اساس خلاصه تفسیر نمونه و یا تفسیر نور و متناسب با سطح علمی کلاس آشنا می شوند.

 

ویژگی ششم :تلاوت آیات

قرائت و دقت در صحت آن، گام نخست در حرکت آموزشی قرآنی است.در طرح گلواژه های وحی فراگیران در جلسه درس آیات را از ابتدا قرائت و سپس ترجمه می کنند، علاوه بر این، در تمرین های هر درس(تمرین ب) تعدادی آیات انتخاب و از فراگیران خواسته شده ابتدا آیه را تلاوت و سپس ترجمه آن را در زیر آیه بنویسند.

 

ویژگی هفتم: تفکر و پژوهش

از ویژگی های شاخص طرح گلواژه های وحی بخش « تفکر و پژوهش »در پایان هر درس می باشد.این بخش در پاسخ به دعوت معبود یگانه به تفکر و تدبر در آیات الهی و به امید بهره برداری بیشتر و درک لذت جستجو و پژوهش در آیات و ترغیب فراگیران در عبور از آموزش سطحی و گشت و گذار جدی در گلستان قرآن طراحی شده است.برای احراز آمادگی فراگیران، پژوهش از جزء سوم (درس دوازدهم) با آیه مبارکه آیت الکرسی آغاز شده است.از مزایای این بخش :

· آشنایی با موضوعات کلیدی قران مجید

· آشنایی با تفاسیر اعم از کتاب یا نرم افزارو جستجو در آن ها

· پر بارتر کردن ساعات کلاسی با ارائه نتایج پژوهش و ایجاد انگیزه در دیگر فراگیران

· دعوت به کار جمعی و گروهی

· اجرای بخش هایی از داستان ها به صورت زنده به خاطر تاثیر گذاری بیشتر

· استخراج پیام هایی از آیات

· پویاسازی و جذاب شدن محیط کلاس

· دقت و توجه به خود سازی و تهذیب نفس و بهره برداری عملی از آیات و کاربرد در زندگی روزمره می باشد.

 

اهداف

اهداف معرفتی ، علمی و کاربردی مجموعه گلواژه های وحی با توجه به ویژگی های مذکور و شرح جزئیات آن کاملا مشهود است و به نظر می رسد نیازی به طرح مجدد آن نیست.

 

محتوای آموزشی

گلواژه های وحی طرح جامع و فراگیری ترجمه و تفسیر اجمالی کل آیات قرآن مجید است .که شامل صد و پنجاه و دو درس در سه جلد تدوین شده است.

جلد اول ده جزء اول(جزء ۱-۱۰) ۵۱ درس

جلد دوم ده جزء دوم(جزء۱۱-۲۰) ۵۱ درس

جلد سوم ده جزء سوم(۲۱-۳۰) ۵۰ درس

هر درس شدایت گر باشد و ما را از خطا و لغزش مصون دارد.در توضیح و بیان تفاسیر آیات نهایت دقت را به کار ببرید و با آمادگی و اطلاعات کامل از آیات درس در کلاس حاضر شوید.با توجه به تفاوت هایی که در روش تدریس این طرح وجود دارد، نکات زیر را به شما یاد آور می شویم :

الف)قبل از تدریس، طرح گلواژه های وحی را با دقت مطالعه و نکات آن را خوب به خاطر بسپارید.

ب) برای کسب فیض و یاری امام زمان .کلاس خود را همراه با فراگیران به صورت جمعی با دعای فرج آغاز کنید.

ج ) برنامه جلسه اول و شروع کلاس، برای ایجاد انگیزه با سخن از اهمیت و عظمت قرآن مجید و خلاصه ای از تفسیر مبارکه« فاتحه الکتاب» و توضیح کامل طر ح برای فراگیران است.از آن ها بخواهید برای جلسه بعد، درس دوم را پیش مطالعه و مرور بر ترجمه آیات داشته باشند.

د ) در جلسه دوم با جدیت کامل از هر نفر بخواهید(با توجه به ظرفیت کلاس) یک یا چند آیه را تلاوت و سپس ترجمه نماید و بعد از ترجمه یک یا دو سه آیه که موضوع مرتبط دارند ، شما توضیحاتی در حد خلاصه تفسیر نمونه داشته باشید. از همه فراگیران بخواهید که تمرین های درس را با دقت انجام داده و در صورت بروز اشکال یا ابهام، به آن ها کمک کنید.

هـ ) در پایان آموزش هر جزء آزمون کتبی از ترجمه واژه ها و عبارات کل جزء به عمل آورید.نمره قبولی هر آزمون چهارده امتیاز از بیست امتیاز است. علاوه بر آزمون فوق هر سال دو نوبت آزمون جامع شامل:

جزء های ۳۰،۲۵،۲۰،۱۵،۱۰،۵با توجه به آمادگی فراگیران می باشد.

و ) اعطای گواهی . موسسه قرآنی –فرهنگی نورالانوار با هماهنگی دارالقرآن اداره تبلیغات اسلامی به شرکت کنندگان در طرح گلواژه های وحی که موفق به گذراندن آزمون های جامع باشند گواهی پایان دوره اعطا می نماید.

گواهی سطح یک ترجمه و مفاهیم پایان آزمون های ده جزء اول

گواهی سطح دو ترجمه و مفاهیم پایان آزمون های ده جزء دوم

گواهی سطح سه ترجمه و مفاهیم پایان آزمون های ده جزء سوم

ز ) برای فراگیران غیر حضوری در هر یک یا دو هفته ، ساعتی را برای رفع اشکال در نظر بگیرید و از آن ها بخواهید در آزمون های جزء ها شرکت کنند.

خ ) از آن جا که ارتباط سازنده از اساسی ترین ارکان موفقیت در تدریس است.در یک فضای محبت آمیز و دوستانه پیشرفت فراگیران خود را کنترل نموده و در صورت غیبت(خصوصاً کلاس های آزاد) از حالشان جویا شوید و با کمک مرکز آموزشی که در آن تدریس می کنید در پایان هر دوره با هدیه ای هر چند کوچک از فراگیران موفق قدردانی به عمل آورید.

امیدواریم خداوند به کرم خود این تلاش و کوشش ناچیز را بپذیرد و همه ما را از خادمان قرآن و اهل بیت علیهم السلام قرار دهد.

ان شاالله

تابستان ۱۳۹۸

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*